På jordens mörka rund

Idag är jag uppe extremt tidigt. Det är dags för tenta! Meaning: i eftermiddag har jag jullov:) Nåväl, bara en dag eftersom jag troligtvis ska jobba redan imorgon eftermiddag, men ändå! Ikväll ska vi ut och äta och sedan till VGs för förfest och utgång. Jobb torsdag-fredag, och sedan får jag passa på att mysa av mig eftersom Richard beger sig till Stockholm på söndag morgon. På lördag kväll ska vi dock (tyvärr?) på examensfest. Söndagen ägnas åt julstädning och på måndag kommer mamma för julshopping, och för att hämta hem mig och mina julklappar!


Igår väcktes jag, och Richard, klockan tjugo över sex av vad som visade sig vara ett jordskalv. Just då brydde jag mig inte ett dugg om varför hela huset hade rört sig, men Richard blev skraj, kröp ihop med huvudet på min axel, och vi somnade om direkt! Jag har dock förstått att andra personer låg vakna timvis efter det här, vissa trodde det var en terroristattack, andra att de hade drömt eller att en gasläcka fått dem att hallucinera. Och ytterligare andra sov sig igenom... Brorsans marsvin som tagit sig till Kristianstad för jullov hade ingen lugn natt. Innan skalvet for de runt som galningar i sin bur, för att precis innan det kom lägga sig platta på dess golv. Det är lite läskigt med djurs föraningar och näst intill övernaturliga förmågor!

Det jag reagerade mest på var att flera stycken, när det visade sig vara ett jordskalv, utbrast "coolt!". Jag vet inte, är det okej att tycka det är häftigt att uppleva något som varje år gör ofantligt mycket skada och dödar mängder av människor? Vi bor i något av en skyddad värd här i vårt säkra, rika, neutrala, välutvecklade Sverige. Visst var det en i jämförelse väldigt mild version av ett jordskalv, och visst uppskattas när det händer något annorlunda.... Men det känns lite fel att se en "naturkatastrof" som ett nöje.



Nu är det tentatajm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0