God only knows what I'd be without you

Jag gillar årets Julkalender. Den är ganska intelligent och inte bara anpassad för barn. Sen är jag förvisso ganska barnslig. Idag skrattade jag åt två stycken ur "tomte-jagar-teamet": en tjej med ett kycklinghuvud på huvudet som hette Kycklinghjärna och en kille med ett äggskal på huvudet som hette Ägghuvud. Det tyckte jag var kul! Jag gillar över huvud taget allt jag sett med Anders & Måns, och de får som huvudrollsinnehavare i "Med skägget i brevlådan" vara med på bild, eftersom jag inte hittade någon av varken kycklinghjärnan eller ägghuvudet.




För att spinna vidare på kycklingtemat kan jag berätta att jag ikväll faktiskt ägnat lite tid åt mitt cellbiologi-projekt. Jag har lärt mig att man genom att immunisera en höna mot ett specifikt antigen erhåller önskade antikroppar i äggulan, varifrån de sedan lätt kan extraheras. Dessa antikroppar är relativt lika människans och kan därmed uttnyttjas som "läkemedel". De tas oralt, och kroppen stöter inte bort dem - vi är ju vana vid att äta ägg! Man skulle kunna säga att vi blir tillfällig immuna mot antigenet. Det fungerar dock inte som ett vaccin, utan det måste ätas fortlöpande. Några möjliga användningsområden är mot Hepatit B-virus, lunginfektioner vid Cystisk fibros, magsår och karies. En stor fördel med att använda ägg som antikropps-fabriker, är att ägg är lättillgängliga och inte medför några större etiska ifrågasättanden. Som sagt, de flesta äter ju ägg regelbundet! Wohow, än har jag bara läst sammanfattningarna till artiklarna, och ändå känns det nästan som jag har en färdig rapport ;)

Mitt i allt detta kycklingsnack fick jag ett uppslag kring aborter, som främst berör abortmotståndare. Äter de ägg? För i mina ögon torde ägget utgöra en ungefär lika levande varelse som ett foster. Speciellt eftersom man ibland köper ett ägg med en svart prick i; ett befruktat ägg! Jag skulle tro att abortmotståndarna gör viss skillnad mellan en människa och en kyckling, det gör jag ju själv också genom att jag äter djur men inte människor. Ändå kan jag inte komma ifrån att tycka att om man är emot att avsluta ett nyss (om ens) påbörjat liv, borde man heller inte kunna med att äta något som kommer från en levande varelse. Men om jag får bestämma själv, så fortsätter jag äta kött och rätten till abort förblir fri!


Nu är nästan alla julklappar planerade, om än inte inhandlade! Lillebror och jag ska inte köpa till varandra, utan istället försöka se till att ses tillsammans med respektive respektive. Förhoppningsvis i Götet! Farmor får som sagt en tjusig korg, och till farfar blir det nog en prenumeration på "Sportmagasinet". Pappa ska få en DVD-spelare så att han kan titta på sin senaste födelsedagspresent: Fawlty Towers-DVD-box. Till mamma har jag tänkt köpa några musikaler på DVD, det är supermysigt att titta på musikal och ofta blir man glad av det. Dessutom är det ett bra sällskap i vintermörkret! Därmed återstår bara storasyster och pojkvän...bara!!

Kommentarer
Postat av: anonymuel

abortmotståndare brukar oftast vara p g a religiösa skäl (ok nu drar vi alla över en borste) och för iaf islam, kristendomen och judendomen så är människan något heligt. Mycket mer än bara "djur". Det kan iaf hjälpa dig förstå skillnaden med ägget och fostret i det fallet!

2008-12-04 @ 11:12:50
Postat av: Anonym

anonymuel, vet du att det finns många lärda som påstår att judendomen inte är emot abort? (går ju inte riktigt att tyda om du menar att judendomen skulle vara emot i din kommentar :).)

2008-12-04 @ 14:21:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0