Nightingale

Julen i bilder






Disney-gran, kola-kok, paket, pussel, julmust, frost, vänner, katt och familj.


I måndags kom mamma och hämtade mig i Lund. Vi knatade på stan och retade mammas hälsporre. Hon skulle köpa ett smyckeskrin till Sofie, och vi hittade hur många fina som helst, men tydligen har Sofie dålig smak så mamma vågade inte köpa de vi gillade;) Till slut hittade vi i alla fall ett te-skrin påTehuset Java som mamma köpte. Sedan visade det sig dock att mamma inte var helt säker heller på detta köp, så det slutade med att vi köpte ytterligare ett skrin när vi kom till Vä och skulle köpa gran. Detta skrin blev också väldigt uppskattat av den nyblivna ägaren! (Vad mamma ska göra med det andra vet jag inte;) Julgran inhandlades alltså också, och jag lurade mamma till att köpa världens sötaste gran. Lika lång som jag och jättetjock i botten och smal i toppen. En riktig Disney-gran! Jag bodde hos mamma dagarna innan julafton. Vi bakade, eller skulle baka, julgodis. Det slutade med att det bara blev kola, men den var väldigt god! På julaftons morgon hängde en paket på min dörr. Dessvärre var min julstrumpa i Lund så tomten hade gjort en nödlösning med en bit snöre. Får minsann ta hem strumpan till nästa år! I paketen fanns en bok, Special Topics in Calamity Physics, precis som alltid i julstrumpan. Man måste ju ha något att göra på julafton! Innan lunch kom pappa och Oskar och hämtade oss, och vi åkte till farföräldrarna. Där bjöds det på lutfisk, potatis, senapssås, ärtor och köttbullar. Även detta precis som vanligt. Fantastiskt gott! Sedan kollade vi på Kalle varpå jag, mamma och Oskar somnade i en hög i soffan. Vi läste en stund innan det var dags för julklappsutdelning. Jag fick många och stora paketer:) Fast det bästa var förstås pengarna! Därefter såklart dags för julbord. Inte för att jag tror att någon var speciellt hungrig vid det här laget.... Sedan läste vi lite till och pusslade julhelgens första femhundrabitarspussel. Juldagen började med frukost á la jul och lässtuga. Efter lunchen, den traditionella kalkonen med potatis, rödkol, brunsås och gelé, var det dags att lägga det andra femhundrabitarspusslet. Klockan hann bli nästan kväll och det var dags att åka hem. På juldagens kväll var jag på bio med mamma och såg "Allt flyter", den var över förväntan - hade bara fått två plus i flera tidningar. Jag bodde sedan hos pappa dagarna efter julafton. På fredagen umgicks jag lite med pappa, var och fikade med Emina, och sedan på "barnträff" hos mamma. Vi åt gott, snackade och tittade på På Spåret. Och framför allt fick mamma sin efterlängtade julklapp: en katt! Oskar och Sofie har tagit hand om honom till nu, och nu är han ett par månader. Så det blev mycket kattkel också, och en del undervisande av mamma:P Sedan tittade jag, Oskar och mamma på Åter till Cold Mountain. Den var bra även denna gång! På lördagen kom Oskar och Sofie och åt Filippinsk pippi hos pappa (eller ja, inte Sofie, hon åt Filippinsk Quorn eller nåt i den stilen;). Sedan åkte vi till mamma för att hämta verktyg, men jag blev kvar, frestad av kattmys och nybakta lussekatter! På kvällen var vi och åt på en grekisk restaurang. Gott, men inte lika bra som på Mediterranean! Sedan åkte jag till pappa och gjorde mig i ordning lite snabbt innan jag gick till Emina. Vi och Petra chillade och snackade en stund innan vi gick på fest. En väldigt högljudd förfest som egentligen inte var upplagd för umgänge, men det var ändå trevligt att träffa lite gammalt folk! Det blev ingen utgång för mig eftersom jag skulle gå upp klockan åtta idag och åka till IKEA. Pappa körde mig ner och vi hann dit innan det blev fullt med folk. Dessutom var vi väldigt effektiva. Jag är nöjd, men hittade tyvärr ingen hylla till min DVD:( Det fanns inte en enda som var tillräckligt djup, tyvärr! Nytt duschdraperi, gardiner och massa annat smått och gott blev det åtminstone. När tvätten som nu håller på att torka är klar är det nog nästan dags att sova...jag ska börja jobba klockan sex imorgon :S


Mammas finaste julklapp, med ett M som i Melker i pannan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0