Always waiting for something lasting

En tanke slog mig igår, efter att vi pratat om matsmältning och metabolism på en fysiologiföreläsning. En sak som diskuterades var GI - glykemiskt index. Alla har vi väl hört om GI-metoden, Atkinsmetoden och allt vad det heter, men vad hände med den gamla hederliga tallriksmodellen? Tanken som slog mig var att jag undrar vad de undervisar om i hemkunskapen på högstadiet nuförtiden. På min tid var det tallriksmodellen, men den kanske är föråldrad? Eller är det så att man, precis som i religionskunskapen, måste undervisa i alla möjliga "dietmetoder". Vem är det egentligen som bestämmer vad som är rätt och fel!? Om någon vet så borde det ju vara lätt för alla att äta hälsosamt... Dagens föreläsning i samma ämne handlade om mat och hälsa, och idag togs faktiskt tallriksmodellen upp. Så, det kanske fortfarande är den gamla hederliga metoden som gäller om man vill hålla sig i trim!

Idag var sista skoldagen för den här veckan, ska bli underbart med tre dagars helg att vila ut på! Imorgon ska jag åka med min älskling, från och med nu i bloggen kallad Hugo, till Ystad och bo en natt på spa. Det ska bli underbart med massage, trerätters middag, bubbelpool, bastu, frukostbuffé, På Spåret-final, mys, ansiktsmasker, jordgubbar och promenader i snön! Definitivt den bästa tänkbara alla hjärtans dag-presenten, tack allra sötaste! Sen tar vi nog oss en tur på Österlen på lördag och lunchar på nåt mysigt ställe, innan vi beger oss tillbaka till Lund. Väl hemma ska vi mumsa i oss massvis med räkor, it's gonna be lovely, jag älskar räkor så otroligt mycket! (Det enda tråkiga är att skala dem, blö...) Sen är det dags att njuta av Hugos julklapp till mig: Anna Ternheim-konsert på Mejeriet. Jag längtar efter att stå där med hans armar omkring mig och bara mysa! Med andra ord kommer det bli en riktig njutningshelg med min fina pojkvän. Det kommer bli annorlunda mot de senaste veckornas helger, och det är jag faktiskt glad för. Både min kropp och vårt förhållande behöver det här! Spexabstinensen har varit förvånansvärt lågmäld, skönt nog. Efter konserten på lördag går vi kanske på 25-årsfest och dansar lite (och dricker lite vitt vin med födelsedagsbarnet John såklart), och i så fall kommer jag nog träffa på lite spexfolk igen så att jag ännu mer mättar spexbegäret.




Förresten! Jag åt sushi med tonfisk igår :) Spicy Tuna Roll från Zen Sushi & Tea - väldigt väldigt gott! Jag kände visserligen inte så mycket smak av tonfisken, men det kanske är det bästa sättet att börja på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0