Light a Penny Candle

I förra veckan insåg jag att jag kommer ha en hel del fritid den här läsperioden, då jag varje dag alla veckor utom två har schemalagd tid endast från åtta till tio. Förvisso är väl denna tid lämplig och ämnad åt självstudier, men riktigt så flitig är inte jag. Därför slogs jag av den strålande idén att jag äntligen skulle kunna tillåta mig att börja läsa en bok mitt i terminen, något som jag aldrig brukar göra eftersom det brukar få mig alldeles uppslukad och göra att jag inte får något produktivt gjort över huvud taget. Så i fredags påbörjade jag en ny bok - Tänd ett litet ljus av Maeve Binchy (originaltitel Light a Penny Candle, visst låter det mycket finare?). Och jag läste, läste, läste och läste. Och läste åter. Nu är boken slut. Istället för att fördriva skollösa eftermiddagar med läsandet upptog alltså boken hela min helg. Och inte vilken helg som helst, utan helgen innan flytt, en helg då jag borde packat. Nåja, jag har åtminstone packat två pappkassar med böcker "redan"! Och nu är boken slut så jag ska nog hinna med en del packande under veckan istället. Fast nu har jag såklart väckt suget efter att läsa en till bok, och sen ännu fler! Tur som sagt att det kommer bli många lediga eftermiddagar denna våren...

Tänd ett litet ljus utspelar sig på Irland och i England, från och med andra världskriget och fram till 1960. Den engelska flickan Elizabeth evakueras vid krigets början till en irländsk familj i den lilla byn Kilgarret. Här är livet väldigt olikt det hon levt i London, familjen består av massvis med syskon, allt är smutsigt och det är inte så noga med hygien, bordskick och dylikt. Dessutom är alla här katoliker, och barnen går i klosterskola (så även Elizabeth). I familjen, där Elizabeth spenderar hela krigstiden, finner hon sin bästa vän i den jämnåriga Aisling. Även efter det att kriget är slut och Elizabeth återvänder till London består deras vänskap. Ofta kan den kännas krystad då den enda kontakt de har är via brev, men när de åter ses tar det inte ens minuter innan det verkar som om de aldrig varit ifrån varandra. Oavsett hur många år som gått däremellan.
Boken skildrar liven för Elizabeth och Aisling och personer i deras omgivning, först under tiden de växer upp tillsammans, sedan eftter att de gått skilda vägar. Mycket kretsar kring kärlek, giftermål, skilsmässor, familjerelationer och barn. Man blir medveten om skillnader i synesätt idag jämfört med för femtio år sedan, och framför allt ser man tydliga skillnader mellan irländarnas och britternas ståndpunkt. På Irland var det rentav omöjligt att skiljas, medan det i England åtminstone gick att genomföra efter exempelvis bevisad otrohet. Abort var självklart olagligt, men genomfördes ändå i stor utsträckning i hemlighet (på den engelska sidan). Det fanns ju inga ordentliga preventivmedel! Och i båda länderna ansågs kvinnans viktigaste uppgift fortfarande vara att ta hand om barnen och hushållet...
En klart läsvärd bok! Speciellt för en sån som jag, som har absolut noll koll på historieboken.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0