Mät din snorre

Efter att ha ägnat dagen åt vad som åtminstone var försök till plugg kom jag ut i ett skåneland där snön åter virvlade omkring. Planen - när jag fortfarande trodde att det var vår - var att jag skulle gå förbi affären och handla middag, men plötsligt försvann lusten. Som tur var hade jag lite matvaror hemma, så jag improviserade ihop något som faktiskt blev riktigt lyckat: laxsås med ärtor, citronpeppar och dill! Datortiden (oj, datortid var ju det jag hade som tonåring, när föräldrarna (mest mamma) bara tillät oss barn sitta vid datorn någon timme om dagen) inleddes med försök till presentationförberedelser, men övergick snabbt till bloggsurfande. Ganska snabbt blev jag irriterad - irriterad  (och förundrad!) över hur många intetsägande bloggar och rentutsagt fjortisbloggar det finns som flera tusentals människor bemödar sig läsa varje dag! "idag har jag på mig det här" "å alla andra är så fula" "alltså, bara för att folk är avundsjuka på mig behöver de inte lämna korkade kommentarer i min blogg" eller "jag är sååååå het". För att inte tala om de korkade kommentarer som folk faktiskt lämnar i andras bloggar. Tycker du illa om en person eller en persons blogg: sluta läsa bloggen eller, om du tvunget ska fortsätta läsa den, får du faktiskt skylla dig själv och hålla kvar din irritation inom dig! Så vad gjorde jag för att slippa irritationen? Jo, jag gick in på bloggportalen och försökte hitta något intressantare att läsa, något med mer djup eller åtminstone med någon sorts intressant innehåll. Först tyckte jag sidan var lite knepig, jag kom liksom inte vidare till någon faktisk blogg, men till slut gav det resultat. Jag hittade en essä från DN om invandring och framför allt invandrares möjligheter till att få lära sig svenska, och en blogg skriven av en, som hon själv kallar sig, tant som verkar vara en riktig bokslukare. Så som jag själv brukar vara när jag vågar tillåta mig påbörja en bok, dvs inte mitt i läsperioderna. Dessutom verkar bloggskriverskan riktigt pysslig, och hon ordnar olika kluriga bokutbyten och annat bus. Självklart finns det redan bloggar jag gillar och som jag följer dagligen, både sådana som skrivs av personer jag känner och personer jag inte känner, men ibland går det så himla snabbt att ta sig igenom dem allihop! Och det är då jag hamnar hos fjortisarna och blir irriterad... Så nu ska jag fortsätta leta bloggar skrivna av vuxna människor (så att jag har något att göra nästa gång jag är uttråkad och "bloggkontot" börjar sina)!

Detta är de bloggar jag tycker om att läsa (och klickar in på varje gång jag startar datorn)
Bianca - vän, som skriver som det skabb hon är och bloggar alldeles för sällan, men alltid är underhållande
Linnéa - klasskompis från gymnasiet, som alltid lägger upp fina bilder och ofta då av söta saker, och skriver kort och koncist fast ändå charmigt
Mammabecka - främling, som vid 18 års ålder varit mamma i två år och trebarnsmamma i ett halvår, och skriver om sin vardag på ett fängslande och roligt sätt (och framför allt skulle man aldrig gissa att hon bara är 18)
Ladydahmer - främling, en på många sätt annorlunda kvinna som skriver både självkritiskt och samhällskritiskt, alltid på ett uppriktigt, rättframt och framför allt aldrig otrevligt sätt, samtidigt som hela sidan är väldigt snyggt designad och varje inlägg känns genomtänkt

Som synes är det en salig blandning och inte ens så himla många, så det är bara att botanisera vidare! Ge mig gärna tips på fler. (Jag är lite ledsen, för jag har hittat in i jättesöta bloggar ibland som jag tänkt läsa fortlöpande, men av nån anledning har inte deras adress sparats så jag har inte lyckats hitta tillbaka. Känner du på dig att du är en sådan person måste du tjoa till ;)


Jo just det!! Igår hittade jag till min gamla "bästis" blogg! Den handlar förvisso om handboll, vilket kanske inte lockar en alltför bred publik, men den är samtidigt både välskriven och rolig. Titta in vet jag: Sofia!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, ja, ladydahmer och bianca is tha shit :D! (osså du of course, din e nog faktisk roligast å läsa!) puss o kram, ses imorgon!

2009-03-12 @ 22:11:26
Postat av: Julia

det va ju då av mig igen, denna gången glömde jag inte skriva mitt namn men av nån cp anledning kom det inte med!!! :@ jävla bajs. hoppas det funkar denna gången

2009-03-12 @ 22:12:57
Postat av: Rich

Jag skulle iofs gärna ha lite mer infomartion om vad du hade på dig...

2009-03-13 @ 16:42:13
Postat av: Sofia

Hej! Tack för kommentaren och tack för omnämningen! Roligt att kunna följa dig också :)

2009-03-16 @ 10:37:19
URL: http://sofiaravhed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0