Män som hatar kvinnor

Igår var jag och Älskling på bio och såg Män som hatar kvinnor. Vi satt i ett dubellsäte (en så kallad hångelsoffa) längst upp i biografens ena hörn. Där kurade jag ihop mig, och ibland både blundade jag och höll för öronen för att det var så läskigt. För läskigt var det, riktigt groteskt ibland! Trots att jag är så mesig tyckte jag om filmen, precis som jag tyckte om boken. Och filmen följde även boken väldigt väl. Skådespelarinsatserna var bra (möjligtvis undantaget Lena Endre, men det tycker jag nog mest för att jag influerats av min mamma), speciellt för att vara en svensk film. Sen är det väl inte direkt en klockren biofilm, alltså en film som förhöjs av att ses på bio, men som min kille sa: det är alltid mysigt att gå på bio! De båda uppföljarna är tydligen redan inspelade, och förmodligen kommer jag se dem bara för att jag ska, trots att efterföljare sällan brukar vara lika bra som "originalet". (Hur böckerna var kommer jag helt ärligt inte riktigt ihåg. Så var också fallet med Män som hatar kvinnor, jag kom på mig själv flera gånger under filmens gång med att inte veta vad som skulle hända härnäst.) Jag rekommenderar filmen, även om den kanske inte är värd 110 kronor på bio!



Vi tog en promenad till St Hans backar igår innan middagen, och precis innan solnedgången. Tyvärr lyckades vi inte tajma bästa utsikt med bästa solnedgång - men från toppen av högsta kullen var det fantastisk utsikt! Jag såg Öresundsbron, Turning Torso och Barsebäck; Annehem, Nöbbelöv och Norra Fäladen; Kemicentrum och McDonald's; Domkyrkan och Allhelgonakyrkan (som därifrån såg ut att ligga precis intill varandra).....


Dags att fortsätta läsa min goda bok och äta Ben&Jerry's - Bohemian Raspberry.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0