La sombra del viento

Tentaplugget har börjat, jag har sett Änglar och Demoner på bio, jag har varit på En Gång Till - show, sittning och spel&dans för alla Lunds spexare, och min älskade pojkvän har bokat en Spanienresa åt oss - som jag ska få i födelsedagspresent. Bortsett från tentaplugget är det alltså bara bra grejor!

Så vad gör man då när man sitter med näsan fast i kurslitteraturen? Jo, man drömmer sig bort! Och nu råkar det vara så att författarna till båda mina, vad jag tror vara, absoluta favoritböcker genom tiderna nyligen har släppt varsin ny roman. Om jag är glad? Jovisst, synd bara att det inte blir någon tid över för skönlitteratur för tillfället. Det är nog bäst att vänta med att ens skaffa böckerna tills tentorna är över!

Alltså: Anna Gavalda, som tidigare skrivit Tillsammans är man mindre ensam (fr. Ensemble c'est tout) har just släppt Lyckan är en sällsam fågel (fr. La Consolante). Det ska finnas en viss, avlägsen koppling mellan denna hennes nya bok och Tillsammans är man mindre ensam, och igen tycks det handla om önskan om och problematiken med att finna lyckan. Jag kan bara hoppas att språket är lika vackert och handlingen lika fin och finurlig, att jag blir tvungen att streckläsa från första till sista sidan. Från en fransyska till en spanjor: Carlos Ruiz Zafón, författaren till Vindens skugga (sp. La sombra del viento) släppte förra året en roman som nu har översatts till svenska, Ängelns lek (El juego del ángel). Även här ska finnas en koppling mellan de båda böckerna, genom den mystiska "De bortglömda böckernas gravkammare" i Barcelona. Precis som Vindens skugga grundar den sig i att en ung man hittar en bok här som han blir som uppslukad av, och att detta startar ett händelseförlopp av märkliga saker som inträffar.

Som jag hoppas att författarna inte ska göra mig besvikna med sina nya utgåvor! Ensemble c'est tout läser jag och min pojkvän högt ur för varandra, och jag bara längtar tills vi ska bli klara (vi är inte så flitiga...) så att jag får se om filmen håller måttet! När jag var i Barcelona med Julia förra året besökte jag platser ur La sombra del viento, för att se om mina inre bilder stämde med verkligheten. Eftersom jag älskar Barcelona åker jag gärna dit igen och letar upp dolda skatter man inte hittar till som turist...



Jag återkommer med min dom när jag läst böckerna. Tills dess tycker jag du ska passa på att läsa Tillsammans är man mindre ensam och Vindens skugga. De är helt klart värda det!


Omslagslikheter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0