When you need someone to depend upon

Jag fick hem mitt röstkort inför Europaparlamentsvalet idag. Eftersom jag kommer befinna mig i Spanien på valdagen blir jag tvungen att förtidsrösta om jag ska rösta. Egentligen är jag en person som inte orkar bry mig om politik, men jag borde ju rösta, för demokratins skull. Det är bara det att jag inte har den blekaste aning om vad jag ska rösta på. De enda jag sett nån sorts valkampanj för är Moderaterna, men det är de som går fetbort först (möjligtvis efter Sverigedemokraterna). Så vad gör man? Jag satte mig och försökte leta upp partiernas valmanifest på internet. De flesta verkade ganska hastigt hopkrafsade, förutom Vänsterpartiets som kändes väl genomarbetat. De gröna fokuserar självklart på miljön, vänstern på jämställdhet. Socialdemokraterna vill satsa på jobb och utbildning. Åtminstone Mp och V vill minska på EUs inflytande, fokusera på sådant som enskilda länder har svårt att påverka själva, och alla tre vill de göra EU mindre byråkratiskt. Självklart utlovar alla guld och gröna skogar, men hur i hela friden ska man veta vem som faktiskt kommer göra någon verklig nytta? Så frågan är, är det lönt att jag röstar? Kommer det göra någon skillnad? Jag borde åtminstone gå och rösta på något som inte är Moderaterna för att dra ner deras mandat så mycket som möjligt.... Förmodligen blir det S, Mp eller V, om jag faktiskt orkar mig iväg med det där röstkortet. Men S känns för inställsamma - wannabe medelsvensson, Mp så insnöade på miljön att de knappt bryr sig om något annat, och V alldeles för radikala för mig...



Lite kuriosa, eftersom jag läste att Mp vill bli av med GMO-produkter. Twinrix, det vaccin som används mot Hepatit A och B, är ett rekombinant vaccin. In other words: det är genmodifierat. Det används varje dag. Det är verksamt. Det är inga konstigheter med det. Men är du emot GMO, ha det i åtanke när du ska bli vaccinerad! Allt är inte alltid svart eller vitt.

Kommentarer
Postat av: Julia

hihihi, moesis e en liten röding! :D such a klichée :P!

2009-05-20 @ 22:59:56
Postat av: Rich

Kollade du vad Kristdemokraterna stod för? Jag tycker de är ett hejdundrandes fint parti.

2009-05-21 @ 17:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0