Indian inspiration

Igår blev jag äntligen färdig att försöka mig på att laga lins-gryta. Och det är jag glad över, så här i efterhand. Eftersom jag inte är så bra på att improvisera helt fritt när det kommer till matlagning, plockade jag ut det allra göttigaste från flera recept och gick sen på känsla!

Jag började med att fräsa gul lök och vitlök i lite smör, och slängde på en del curry och några stänk spiskummin och gurkmeja. Färgen blev genast härligt gyllengul. Jag fyllde på med vatten, morotsbitar, några klickar tomatpuré och en tärning grönsaksbuljong - och hällde sedan i huvudingrediensen: linserna. När det puttrat ungefär 10 minuter var linserna mjuka, och jag avslutade med att krydda till grytan med lite sambal oelek och hällde i skivad chorizo. Serverat med en klick matyoghurt och en bit bröd blev det alldeles supersmaskens!

Och det blev en portion över till att värma under dagens fysiologi-plugg!



Vad hände egentligen med "Colbaz, Salsiccia och Picaro"?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0